بررسی لوگو توییتر : آیا لوگو آماده از سایت iStock خریداری شده بود؟

بررسی لوگوهای محبوب و معروف دنیا نه تنها الهام بخش طراحی لوگو برای طراحان است بلکه جذابیت های خاص خودش را برای علاقه مندان به برندها دارد. لوگوها در جریان شروع تا پیشرفت برند ایحاد میشوند، پس با نگاهی به لوگوها داستان برندها را از سرآغاز تا زمان حال خواهید فهمید. اکنون در این مقاله قصد داریم نگاهی به لوگو توییتر بیندازیم.

توییتر با بیش از 800 میلیون کاربر فعال، جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی جهان به دست آورده است. لوگوی پرنده (امضای) توییتر را می توان امروز در همه جا در اینترنت مشاهده کرد. محال است شما از کاربران اینترنت و فضای مجازی باشید و لوگو توییتر را نشناسید یا فراموشش کنید!

شروع توییتر و اولین لوگو

در سال 2005، شرکت پادکست Odeo یک جلسه طوفان فکری(brainstorming) داشت، در طی آن یکی از کارکنان، جک دورسی، ایدهای از یک سرویس متنی ارائه داد که توسط شخصی می تواند برای ارسال پیام به گروهی کوچک استفاده کند. نوا گلس، توسعه دهنده نرم افزار آمریکایی، که در آن زمان در Odeo نیز کار می کرد، پیشنهاد کرد که نام سرویس را “twttr” بگذارند.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

این لوگوتایپ توسط Biz Stone طراحی شده و از لحاظ سبک و رنگ بندی با لوگوهای بعدی تفاوت داشت. یک نماد الهام گرفته از طبیعت با رنگ های سبز تیره و روشن و قطرات شبنم بر روی حروف!

آیا به دانستن راز لوگوتایپ گوگل نیز علاقه مند هستید؟ مقاله بررسی لوگو گوگل را هم بخوانید!

لوگو twetter در سال 2006 تا 2010

زمانی که سایت در سال 2006 به صورت عمومی راه اندازی شد، این شرکت بر اساس فونت حباب آبی یک لوگو ایجاد کرده بود. طراحی لوگوتایپ توسط لیندا گاوین انجام شد. نام سرویس به روشی که در حال حاضر استفاده می شود آورده شده است – “توییتر” (با حزوف کوچک).

رنگ آمیزی لوگو، سادگی و در عین حال زیبایی آن به کاربران در جذب وب سایت کمک کرد. این لوگو چهار سال قبل از معرفی پرنده توییتر دوام آورد.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

2010، توییتر به دنبال یک هویت بصری منحصر به فرد بود

پس از چهار سال بنیانگذاران توییتر تصمیم گرفتند چیزی را به لوگو اضافه کنند که نشان دهنده هویت آن باشد. این زمانی بود که پرنده توییتر متولد شد و گفته شد که نماد ماهیت یک توییت است – سریع و کوتاه، درست مانند صداهایی که یک پرنده ایجاد می کند. پرنده در سمت راست لوگوتایپ قرار گرفت، با همان رنگ لوگوقبلی.

در واقع یک لوگو تصویری ایکون گونه (تصویر پرنده) در کنار لوگوتایپ قرار گرفت.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

پرنده لوگو توییتر از کجا آمد؟

این لوگو پرنده توسط یکی از کارکنان توییتر به قیمت 15 دلار از وب سایت iStock خریداری شد. این طرح، یکی از تصاویر ارائه شده برای فروش توسط طراح گرافیک بریتانیایی سیمون آکسلی(Simon Oxley) بود. در اصل، این پرنده بسیار متفاوت با نسخه فعلی بود. چشم و دو پا داشت، البته لاغرتر بود.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

جالب است بدانید که خود سیمون آکسلی حتی نمی دانست که چنین شرکتی طرح او را خریده است تا این که یکی از دوستانش این خبر ارا به او داد. با این حال، برندها مجاز نیستند نمادهای iStock را برای لوگو خود استفاده کنند، مگر اینکه تغییری در آن ایجاد کنند، توییتر مجبور شد این پرنده را به طور کامل طراحی مجدد کند. نهایتاً بعد از بارها تغییرات و اصلاح به این شکل نهایی و مورد تایید رسیدند.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

اسم پرنده توییتر چیست؟

همانطور که گفتیم لوگوی پرنده twetter در سال 2010 رونمایی شد. اما بسیاری از افرادی که امروز از توییتر استفاده می کنند نمی دانند که این پرنده نام و نشانی برای خودش دارد. نام آن (Larry T Bird) بود. این اسم از اسطوره بسکتبال لری برد الهام گرفته شده بود. او بازیکن تیم سلتونیکس بولتون بود.

بیز استون، بنیانگذار توییتر، که اهل بوستون و از طرفداران سلتیکس بود، این نام را انتخاب کرد. او بارها تأیید کرد که این اسطوره ورزشی الهام بخش انتخاب این اسم بوده است.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

لوگو امروزی

در 6 ژوئن 2012، این شرکت لوگوی به روز شده ای را معرفی کرد که ادعا می کرد تا مدتی هیچ تغییر دیگری در آن ایجاد نمی کند. مسئول پروژه، داگ بومن(Doug Bowman)، مدیر خلاقیت توییتر بود. اولین تغییری که طراحان اعمال کردند کنار گذاشتن لوگوتایپ بود. با این فرض که پرنده به تنهایی برای شناسایی فوری برند کافی است. منقار به سمت بالا رفت. سر کوچکتر شد و کاکل بالای سر آن حذف شد. تعداد پرهای روی بال نیز یکی کمتر شد است. این پرنده همچنین نام خود را از Larry the Bird به Twitter Bird تغییر داد.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

هندسه پشت نماد توییتر

لوگوی توییتر ، هر چند در نگاه اول ساده به نظر می رسد ، هندسی بسیار جالب در پشت خود دارد. در واقع ، تصویر از قسمت هایی از دایره های کامل تشکیل شده است. این بدان معناست که هر قسمت از پرنده را می توان با کمک بخش هایی از کمان های دایره ای شکل (یک یا دو دایره) تعریف کرد. اگر لوگوی 2012 را با لوگوی قبلی مقایسه کنیم ، خواهیم دید که این برای نسخه قبلی صادق نبود. اگرچه تعداد زیادی قوس دایره ای وجود داشت ، اما برخی از منحنی ها مطابقت نداشتند.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

نسبت طلایی در لوگو توییتر

یکی دیگر از مفاهیم هنری که لوگوی توییتر بر آن تکیه می کند، نسبت طلایی است. نسبت حلقه های کوچکتر و بزرگتر تقریباً به نسبت طلایی نزدیک است، و این احتمال وجود دارد که این تناسب ها توسط طراحان به عمد انتخاب شده باشد.

فونت لوگوتایپ توییتر

هر چند که در سال 2012 لوگوتایپ توییتر کلاً از لوگو حذف شد، اما لازم است بدانید که فونت این لوگوتایپ pico بوده است. در صورت تمایل میتوانید در ادامه این فونت را دانلود کنید.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

رنگ لوگو

در روان شناسی رنگ ها آبی رنگ اعتماد و اطمینان است. آبی همچنین یک رنگ بسیار محبوب برای خدمات شبکه ای است، بنابراین انتخاب در مورد توییتر کاملاً منطقی و درست به نظر می رسد.

ایکون های توییتر

یکی از شناخته شده ترین نمادها در تنوع هویت بصری معاصر، قطعاً تصویر توییتر است. این موجود شبیه مرغ مگس خوار در سراسر جهان صرفاً به عنوان پرنده توییتر شناخته می شود. و البته، همیشه در پالت آبی روشن و سفید، نمادی از آزادی، ابراز وجود، وفاداری و اعتماد اجرا شده است.

داگ بومن ، مدیر بخش خلاقیت توییتر، نماد را مستقیم و ساده توضیح می دهد: “توییتر پرنده است، پرنده توییتر است”. چرا پرنده؟ پرنده منعکس کننده خدمات سرویس میکروبلاگینگ است، زیرا با نام (“توییت” – جیر جیر ، جیر جیر) همراه است، نشان دهنده آزادی و امکانات نامحدود است. همچنین نشان می دهد که چگونه پیام های کوتاه به سرعت مثل یک بال زدن منتقل میشوند.

لوگو توییتر از سایت iStock خریداری شده بود!

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.