لوگو تصویری چیست؟ از چه تصاویری میتوان برای لوگو استفاده کرد؟

لوگو تصویری یکی ار پرطرفدارترین سبک های طراحی لوگو است. برندهای مطرحی در دنیا هستند که لوگوهای تصویری ماندگاری دارند. ما در این مقاله به انواع لوگو تصویری، نمونه های موجود و هزینه این سبک لوگو میپردازیم.

لوگو تصویری چیست؟

این سبک همانطور که از اسمش پیداست لوگوی ست که شامل یک تصویر است. حالا این تصویر ممکن است یک نماد باشد، یک شخصیت کارتونی یا یک سمبل! هر چه باشد باید به یک نحوی به برند شما، اسم برند شما یا فعالیت شما مربوط باشد.

نکته ای که در مورد لوگو تصویری مهم است این است که این تصویر باید ساده شده باشد و جزئیات هر سبک طراحی در آن نباشد. پس هر تصویری نمیتواند لوگو محسوب شود!

لوگو تصویری چیست؟ از چه تصاویری میتوان برای لوگو استفاده کرد؟

لوگو تصویری دارای یک تصویر گرافیکی یا تصویر چیزی است که به وضوح نشان دهنده یک شرکت، محصول یا برند خاص است. خود تصویر ممکن است اشاره ای به نام شرکت یا فعالیت آن داشته باشد (مانند لوگوی اپل) ، یا ممکن است نمادی از ویژگی برند تجاری باشد.

مثلاً تصویر زیر برای پارک دلفین بسیار مناسب خواهد بود.

لوگو تصویری چیست؟ از چه تصاویری میتوان برای لوگو استفاده کرد؟

انواع لوگو تصویری

تصویری که در این سبک لوگوها استفاده میشود، ممکن از یکی از انواع زیر باشد:

برگرفته از تصاویر واقعی

طراح ممکن است با توجه به خواست مشتری و اقتضای بند، برای طراحی لوگو از طبیعت الهام بگیرد. ممکن است با توجه به اسم برند، نوع فعالیت و یا حتی حوزه فعالیت تصویر یک حیوان(لوگو پت شاپ ها)، یک میوه (مثل لوگو اپل)، درخت(مثل لوگو صنایع چوب) یا هرچه… را ساده و به شکل لوگو در بیاورد. در زیر نمونه های اجرا شده را میبینید:

نمادین یا سمبولیک

پیشتر در مورد انواع نمادهای مورد استفاده در لوگو و مفهوم آنها صحبت کرده ایم. نمادها و سمبل ها در لوگو بسیار پرکاربرد هستند و میتوان برای تمام برندها یک نماد منحصر به فرد به کار برد. بعنی تکراری نخواهد بود. مثلاً لوگو استارباکس، لوگو کافی شاپ وندیداد که الهام گرفته از همین استارباکس است. لوگوهای پزشکی و لوگو داروخانه ای که استفاده از نمادها بهترین روش طراحی لوگو برای این حوزه است.

انتزاعی

در حقیقت، بسیاری از لوگوهایی که هر روز می بینید انتزاعی هستند. و اغلب یک راه حل هوشمندانه برای طراحان لوگو است که از این رویکرد در طراحی خود استفاده کنند.

برای مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که با شادی در ارتباط است. چهره لبخند واقعی برای لوگو ممکن است تکراری باشد، اما یک طرح انتزاعی با رنگهای شاد و روشن می تواند راه حل بهتری باشد. در ادامه چند مثال عالی جمع آوری کرده ایم تا به شما نشان دهیم که چگونه لوگوهای انتزاعی می توانند برای هر صنعتی به کار بیایند.

برای مثال لوگو بانک صادرات یک لوگو انتزاعی است. با این مفهوم که دو خط در طرفین نماد دو دست است و دایره ی میانی نماد سرمایه مشتری. این تصویر انتزاعی از لوگو بانک صادرات نماد حفظ سرمایه مردم توسط بانک است.

لوگو تصویری چیست؟ از چه تصاویری میتوان برای لوگو استفاده کرد؟

مثال دیگر لوگو شبکه های تلویزیونی است. مثلا لوگو شبکه جام جم به تنوع برنامه ها و جهانی بودن آن و یا کانون خانوادگی اشاره دارد.

لوگو تصویری چیست؟ از چه تصاویری میتوان برای لوگو استفاده کرد؟

مسکات

لوگو مسکات نوعی لوگو است با شخصیت گرافیکی و کارتونی. از حیوانات شخصی و اشیاء بی جان گرفته تا کاریکاتورهای مبالغه آمیز انسانی میتوانند مسکات باشند. این سبک برای شخصیت سازی برند شما بسیار مؤثر است. مثال بارز این سبک لوگو KFC است.

مزایا و معایب لوگو تصویری

یک تصویر میتواند هزاران کلمه را منتقل کند. در حالیکه یک لوگوتایپ، فقط یک حرف است. همیشه یک لوگو تایپ در کنار لوگواصلی خود در نظر داشته باشید.

تصاویر به سادگی در ذهن مخاطبان حک خواهد شد. مثلا کمتر کسی است که وقتی میگوییم “آیفون” یا “اپل” سیب گاز زده این برند در ذهنش نقش نبندد.

لوگو تصویریِ بدون لوگونوشتاری، ممکن است در اوایل کار مخاطب را به خود جدب نکند و نتواند برند شما را شناخته و به خاطر بسپارد. پس دقت کنید حتما از نوشته اسم برند خود در کنار لوگو اصلی استفاده کنید.

لوگوتایپ یا لوگوی تصویری؟

به طور کلی در بجث انتخاب لوگو، علاقه خیلی مطرح نیست. نمیتوان گفت چون من لوگو تصویری دوست دارم میتوانم برای برندم از آن استفاده کنم. یا چون توان پرداخت هزینه لوگو تصویری یا ترکیبی را ندارم، یک لوگو مونوگرام سفارش میدهم. آنچه که مهم است این است که کدام سبک برای برند شما مناسب است و در بازاریابی به شما کمک میکند.

در مقاله چه لوگویی سفارش بدهم به طور مفصل به این مسئله پرداخته ایم.

دقت کنید که انتخاب سبک لوگو قدم اول است. قدم های بعدی و مکمل طراحی لوگو انتخاب رنگ لوگو و تایپوگرافی لوگو است . که به همان میزان در کارآمدی و تاثیرگذاری لوگو شما نقش دارد.

نویسنده مهسا سلیمیان

دیدگاه ها

توجه : ادرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.